Pröva 3 Sorion kräm 60ml för 2. Använd rabattkoden SORION2019
Tillbaka till översikt
8 Akne superfoods som gynnar din hud från insidan ut!

Om du har akne vet du hur svårt det är att lindra och minska symtomen. Allt fungerar inte för alla, och det kan vara svårt att hitta rätt produkter som passar dig.

Kanske är det dags att tänka på ett annat sätt och fokusera på ett mer holistiskt tillvägagångssätt?

Studier visar att det finns en koppling mellan diet och acne och därför tittar vi lite närmare på några av de livsmedel du borde undvika och leder dig till 8 Superfoods som kan hjälpa dig att uppnå renare hud. 

Ät rätt

Se till att din kost består av magert protein, fiber och bra oljor och fyll ditt kylskåp med hälsosamma livsmedel som tillsammans med en näringsrik kost ger din hud förnyad energi och näring. Här är några av de viktiga komponenterna:

  • Aminosyror: Dessa främjar celltillväxt som hjälper till att hålla din hud fast och tät - de är därför en viktig del av hudregenerering.
  • Livsmedel med antiinflammatoriska egenskaper: Dessa kan hjälpa till att bekämpa infektioner och allergiska reaktioner.
  • Antioxidanter: Hjälper huden att bekämpa miljöstressorer genom att stödja cellens naturliga cykel och regenerering.

Det kan låta som att detta tillvägagångssätt för ren hud kräver att du lever med många restriktioner. Det är dock inte en lång väg att lära sig att äta rätt och varierat och det kan faktiskt vara ganska enkelt. Här är en snabb översikt över några av de hälsosamma, näringsrika och naturliga livsmedel du borde äta (och de mindre bra du borde begränsa):

Super Foods!

Chia frön
Chia frön är fulla av omega 3. Dessa fettsyror stödjer cellerna, vilket förbättrar deras förmåga att bygga om och skydda huden. Du kan också få samma omega 3-syror från andra källor, som fisk och valnötter. Om du har svårt att ta med några av dessa källor i din dagliga kost kan du också ta Omega 3-tillskott dagligen. 

Avokado
Avokado har länge varit känt för att vara bra i hälsan. De läckra gröna frukterna är fyllda med både fettsyror, C-vitamin, E-vitamin och antioxidanter, vilket gör avokadon till en hälsobomb för din hud.

Grönt te
En bra kopp te kan ha nästan terapeutisk effekt på både kropp och själ, och även din hud! Håll dig till grönt te, lägg sedan din hud mot antioxidanter som skyddar den från dagliga bakterier.

Brunt ris
Stabilisera ditt blodsocker med dessa lågglykemiska helkornsfrön. Brunt ris är en rik källa till vitamin B, protein, magnesium och flera antioxidanter som håller huden klar och full av mage.

Vattenkrasse
Denna vackra gröna ört kan användas för nästan vad som helst i ditt kök, och mängden fördelar med att använda vattenkrasse i din kost är ganska fantastisk. Den innehåller mer än 15 vitaminer och mineraler: mer C-vitamin än apelsiner och mer järn än spenat! Det stöder din lever igenom att avgifta din kropp och stärka naglar och hår samtidigt som din hud får en boost. 

Makrill
Mycket mer makrill! Denna oljiga fisk är känd för att lukta illa, men det ger dig många bra fettsyror som stöder din huds kamp mot akneutbrott. Du kan uppnå några av samma fördelar med att äta lax och till och med konserverade sardiner så vi vågar säga att det är bra att äta fisk generellt.

Grönkål
Grönkål innehåller både A-, B-, C-, E- och K-vitaminer och en hög nivå av kalcium, kalium, järn, magnesium och protein. Gör en insats för att ha med kol i dina måltider och ge din hud en cocktail av massa bra ämnen.

Havregrynsgröt
Letar du efter en ersättning för mjölk? Om du testar om mjölken påverkar din akne, är det trevligt att ha ett alternativ som inte ger dig några problem under processen. Havre mjölk är laktosfri och har ett högt värde av E vitamin och fiber som gynnar dig i kampen för frisk hud.

Skär ned på:

Bearbetade livsmedel
Om du snabbt vill hjälpa din hud är det första steget att eliminera eller skära ner på bearbetade livsmedel. Det betyder ingen glass, kakor och mjölkchoklad, mestadels skräpmat, chips och mer – ledsen men så är det ...

Komjölk
Detta ämne är lite knepigt. Vissa studier visar att mjölken hos ko kan orsaka en ökning av ditt blodsocker och öka din insulinnivå, vilket ökar produktionen av hudoljor.

Andra studier har visat att människor som dricker mjölk som tonåringar har en högre förekomst av akne än de som inte gjorde det. Förhållandet mellan akne och mjölkprodukter är emellertid starkast när det gäller skummjölk eller andra produkter med minskat fettinnehåll.

Det kan vara värt att försöka ta en paus från mejeriprodukter för att avgöra om detta kan påverka din akne. Ett bra sätt är att helt eliminera mjölkprodukter i en månad och notera de förändringar du ser och känner. Kom ihåg att prata med din läkare innan du utesluter större matgrupper, han eller hon kan hjälpa dig att planera hur du ska eliminera livsmedel utan att sakna viktiga näringsämnen och mineraler.

Prova dig fram

Kom ihåg att det finns många fler "superfoods" där ute, och du kan hitta mycket information om livsmedel som gynnar inte bara din akne utan många andra kroppsfunktioner. Det behöver inte vara svårt: naturligt är bra och bearbetat är mindre bra. Ge det ett försök, och vi är säkra på att både din hud och din kropp kommer att älska dig för det.

Föregående inlägg Nästa inlägg