Pröva 3 Sorion kräm 60ml för 2. Använd rabattkoden SORION2019
Tillbaka till översikt
Fem råd för att förbli frisk och glad med en kronisk åkomma

När du lever med en kronisk åkomma som psoriasis eller eksem upplever du kanske att du kan kontrollera de fysiska symtomen, men att inverkan på din mentala hälsa är svårare att hantera. Det är inte lätt att lära sig tackla den dagliga stress som medföljer en ihållande och utmattande åkomma, men vi har försökt att samla några väldokumenterade strategier som kan hjälpa dig på vägen.

Använd ditt nätverk

Det gamla ordspråket: "Ett delat problem är ett halverat problem" har aldrig varit mer sant än när du lider av en kronisk åkomma i tystnad. Vilka personer betyder verkligen något för dig? Vem litar du på? – Prata med familj och vänner och dela de negativa tankar du upplever. Trösten du får från dina närmaste kommer att hjälpa dig igenom de hårda tiderna.

Om du upplever att du vill undvika sociala sammanhang och kontakt med nära vänner så prova att kämpa emot detta och påminn dig själv om att du har mer behov av stöd nu än någonsin förr. Ett bra sätt att bekämpa isolering och ensamhet är genom sociala aktiviteter – det är bevisat att det hjälper oss att leva längre och hålla oss friskare. 

Engagera dig online

Vår hyperanslutna värld har fört oss alla närmare varandra än någonsin förr. Använd möjligheten att uppsöka stöd från personer som dig själv, som förstår precis vad du går igenom. Gemenskaper online som Flaym finns där för att hjälpa dig med råd och stöd vid de tidpunkter då du har som mest behov för det.

Det finns även en växande gemenskap för personer med kroniska hudåkommor på Instagram och Twitter, där de ökar uppmärksamheten genom att dela bilder och livsupplevelser, men framför allt genom att motivera och stötta varandra. Sök efter #eczemalife, #getyourskinout eller #psoriasisawareness för att ta del i samtalen.

Håll dig aktiv

Rådet om en aktiv livsstil kan ofta kännas krävande och oöverskådligt men i detta tillfälle behöver motion inte involvera besök till gymmet eller att investera i massa nya träningskläder och utrustning. Något så enkelt som att ta en promenad kan hjälpa dig att rensa tankarna och fokusera på här och nu. Milda former av yoga är också ett fantastiskt sätt att få sträcka ut dina ömma leder, lindra spänningar och dedikera tid till att fokusera på avslappning – lyssna på din kropp och hitta den motionsform som passar dig.

Skapa tid åt dig själv

Hudåkommor blossar ofta upp när du är stressad eller lite sjuk. Kom ihåg att hitta tid till att slappna av och växla ner så att du ger din kropp den avslappning den förtjänar. Kanske kan det vara en idé att införa en kväll i veckan till att skämma bort både din kropp och ditt sinne med produkter som är särskilt lämpliga till torr hud.

Prata med en professionell

Om du känner att det blir svårare att tackla din hudåkomma och att du tappar självkänslan samt tänker negativa tankar så kan du ta kontakt med din läkare för att prata om dina känslor. De kommer inte enbart att kunna hjälpa dig med strategier för att stärka din mentala hälsa. De kommer även kunna hänvisa dig till en specialist om du behöver lite extra stöd.

Du är inte ensam - det finns en gemenskap av personer här på HelloSkin som står redo att hjälpa dig till att uppnå ditt bästa och mest självsäkra jag.

 

Nästa inlägg